Corona
De coronacrisis heeft met name op het gebied van Integrale Veiligheid en Crisisbeheersing grote invloed gehad. De organisatie kreeg de grote uitdaging om samen met de ketenpartners de rol van de gemeente in deze crisis op te pakken. Doordat ook onze ketenpartners zoals de Veiligheidsregio en Politie druk doende waren met deze crisis én er door de geldende maatregelen voorzichtigheid wordt betracht op het uitvoeren van fysieke integrale controles hebben deze in 2020 slechts beperkt plaats kunnen vinden. Ook de beschikbare BOA capaciteit en hun inzet is grotendeels bepaald door werkzaamheden in het toezicht en handhaving van de maatregelen. Hun inzet op andere terreinen is daardoor minder mogelijk geweest. Er komen tijdens deze crisis veel meer meldingen, vragen en handhavingsverzoeken van onze inwoners. Ook dit heeft een aanzienlijk deel van de beschikbare toezicht handhaving en juridische capaciteit gevraagd.
2.1 Integrale veiligheid (Kadernota)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Aanpakken van georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
- Bevorderen van een veilige leefomgeving.
- Zorg en veiligheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een groot deel van BOA-capaciteit is anders ingezet als gevolg van de noodzakelijke handhaving van de corona-maatregelen. Daarnaast heeft de coronacrisis veel capaciteit gekost op diverse vlakken die Integrale Veiligheid raken. Dit zal hierna verder worden toegelicht onder 2.2 crisisbeheersing.
- Diverse werkprocessen bij de BOA’s zijn gedigitaliseerd zodat processen- verbalen en handhavingszaken mobiel kunnen worden afgehandeld. Hierdoor kunnen de BOA’s hun werkzaamheden grotendeels op straat afhandelen en verwerken.
- De BOA’s worden sinds dit jaar wijkgericht ingezet om o.a. hun zichtbaarheid te vergroten en om ze effectiever in te kunnen zetten. Door BOA’s te verbinden aan een wijk ontstaat er een betere informatiepositie en deelname aan relevante netwerken.
- Er zijn stappen gezet in de prioritering van bestaande ondermijningsbeelden binnen het Regionaal informatie en expertise centrum (RIEC). Naar aanleiding van deze prioritering is het samenbrengen en uitvoeren van onderzoeken in samenwerking met FIOD, Kansspelautoriteit, Openbaar ministerie, politie etc verbeterd. Door corona zijn diverse fysieke controles niet mogelijk geweest en zijn deze uitgesteld tot 2021.
- In het kader van het Programma Ondermijning zijn drie projectplannen in 2020 vastgesteld die in 2021 worden uitgevoerd. Het betreft de deelprojecten professionele weerbaarheid tegen ondermijning, meldingsbereidheid bij signalen van ondermijnende criminaliteit en kwetsbare bewoners op vakantieparken. Hierbij is elke Langstraatgemeente kartrekker voor een specifiek deelproject. De gemeente Heusden is trekker van het project Meldingsbereidheid.
- In 2020 is een start gemaakt om de meldingsbereidheid van onze inwoners projectmatig met bijbehorende communicatiecampagne te vergroten. Door de Coronacrisis is dit project on-hold gezet omdat het organiseren van bijeenkomsten en uitvoeren van de geplande communicatiecampagne niet uitgevoerd konden worden door de coronamaatregelen.
- Woninginbraken terug dringen door o.a. het inzetten van buurtpreventie, preventieadviezen, het project “Waaks” (alertheid hondenbezitters) en gebruik maken van buurtapps.
- Wij en de stichting Halt hebben voorlichting gegeven op scholen en bij (sport)verenigingen. De samenwerking met de voetbalverenigingen is geïntensiveerd. Dit heeft geleid tot een gezamenlijk statement van de voetbalverenigingen over hoe om te gaan met druggerelateerde problemen binnen de verenigingen.
- De aanvullende mogelijkheden om de integriteitstoets (wet BIBOB) in te zetten zijn verder onderzocht en zullen in 2021 verder worden uitgewerkt.
- De BOA-pool ’s-Hertogenbosch bestaat per 1 januari 2021 niet meer. In 2020 is onderzocht welke mogelijke vervanging hiervoor mogelijk is. Dat wordt begin 2021 verder uitgewerkt en geconcretiseerd.
- Er is overleg met politie gevoerd over inzet op High impact crimes waaronder overvallen, woninginbraken e.d.
- De pilot ANPR cameratoezicht is gestopt. De discussie over voortgang van inzet van de camera’s is in 2020 voortgezet tot op het niveau van de Minister. Er ligt een verzoek bij de Minister om permanent ANPR cameratoezicht voor de gemeente Heusden toe te staan, uiteraard gebaseerd op een wettelijke grondslag.
2.2 Crisisbeheersing / Veiligheidsregio Brabant-Noord
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Adequaat reageren op en het beheersen van een (mogelijke) crisis.
- Terugdringen van slachtoffers bij calamiteiten (bijv. brand/groot ongeval).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De boa-capaciteit is, in nauwe samenwerking met de politie, voor een groot deel ingezet op de handhaving van de corona-maatregelen. Daarnaast zijn ook andere toezichthouders van het cluster Veiligheid en Handhaving ingezet op toezicht van de corona-maatregelen. Daarnaast is er binnen de gemeente een Actiecentrum Corona en Taskforce Horeca ingesteld. Door de Veiligheidscoördinator wordt het toezicht en handhaving en andere relevante werkzaamheden gecoördineerd en wordt het Gemeentelijk Beleidsteam(GBT) geadviseerd.
- Ook worden de vele vragen en verzoeken van inwoners en ondernemers worden hierin behandeld. In het Actiecentrum Corona en Taskforce Horeca zijn diverse disciplines vertegenwoordigd zoals de veiligheidscoördinator, vergunningverleners, handhaving en juristen
- We hebben deelgenomen aan de gemeenschappelijke regeling ‘Veiligheidsregio Brabant-Noord’ om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Het waarborgen van de regionale taken als het gaat om fysieke veiligheid en om de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing. De Veiligheidsregio is het grootste deel van 2020 bezig geweest met de maatregelen in het kader van de corona-crisis.
- Medewerkers van de clusters Communicatie en Veiligheid en Handhaving (handhavingsjuristen) zijn ingezet om de Veiligheidsregio te ondersteunen.
- De brandweer Brabant-Noord heeft het geplande Risico Gericht Toezicht (RGT) toezicht in 2020 voor een groot deel niet kunnen uitvoeren vanwege de corona-maatregelen. Er zijn geen signalen binnengekomen en derhalve geen aanleiding om af te wijken van de richtlijnen voor controle in coronatijd.
- In 2020 zijn er maar een beperkt aantal opleidingen en trainingen in het kader van de regionale crisis-organisatie (bevolkingszorg) geweest in verband met de geldende corona-maatregelen en beschikbaarheid van ketenpartners om te oefenen en trainen.
- De gemeente Heusden heeft de jeugdbrandweer ondersteund waardoor wordt bijgedragen aan een adequaat opgeleide brandweer in de toekomst.
- In 2020 is het eigendom van de brandweerkazernes in Vlijmen en Heusden overgegaan naar de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De kazerne in Drunen blijft voorlopig eigendom van de gemeente en als zodanig operationeel. Plannen voor nieuwbouw / verplaatsing zijn in onderzoek.
- Het politiebureau Drunen wordt op termijn gesloten. Heusden krijgt een steunpunt ‘groot’ (dit betekent een locatie van +- 300 m2) net als Veghel. Het hoofdbureau van politie blijft gevestigd in Boxtel. Ondanks diverse inspanningen op diverse locaties is een geschikte locatie voor een steunpunt in Drunen nog niet gevonden door de Politie.
2.3 Omgevingsbeleid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Voorkomen, beperken en/of beheersen van risico’s in de fysieke leefomgeving (conform Wabo).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het omgevingbeleidsplan is in 2020 verlengd tot 1 januari 2022. In 2021 zal de gemeenteraad betrokken worden bij de totstandkoming en te maken afwegingen van het nieuwe omgevingsbeleidsplan waarna dat door het college zal worden vastgesteld.
- Door de corona-maatregelen zijn de prioriteiten binnen het uitvoeringsprogramma verschoven. Hierover zal verantwoording worden afgelegd in het VTH-jaarverslag.
- Dit jaar hebben we substantieel meer meldingen en verzoeken om handhaving ontvangen over overlast en overtreding van diverse wetten. Deze toename hangt samen met het feit dat mensen door de coronamaatregelen meer thuis zijn en daardoor meer ‘meekrijgen’ van wat er in hun omgeving gebeurt (zoals bouwactiviteiten, gebruik van gebouwen en percelen en geluid). Beoordeling van deze meldingen en verzoeken om handhaving heeft een verschuiving van de inzet van de juridische capaciteit tot gevolg gehad.
- De invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging is uitgesteld tot 1 januari 2022. Er zijn inmiddels al veel voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat we op tijd klaar zijn voor de invoering van deze nieuwe wetten.