3.1 Verkeersveiligheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Reductie verkeersslachtoffers als onze bijdrage aan nul verkeersdoden Brabant.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2020 is de mobiliteitsvisie vastgesteld. Het mobiliteitsplan en het uitvoeringsprogramma is in concept opgesteld en is begin 2021 vrijgegeven voor inspraak. Naar verwachting wordt het nieuwe GVVP medio 2021 vastgesteld. Verkeersveiligheid heeft daarin een prominente rol gekregen.
- We zijn gestart om bermen in het buitengebied uit te voeren met een robuuste bermverharding mede ten behoeve van de verkeersveiligheid.
- Stimuleren verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen (veiligheidshesjes), scholieren en senioren.
- Samen met belangengroeperingen, zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie en Fietsersbond is opgetrokken om verkeerssituaties veiliger te maken en een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
3.2 Duurzame mobiliteit
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- De uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die veroorzaakt wordt door mobiliteit terugdringen
- Het aandeel duurzame brandstoffen bevorderen
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2020 is er een verkenning uitgevoerd naar het gebruik van elektrische voertuigen voor gemeentelijke vervoer (BOA’s en toezichthouders).
- In 2021 wordt, naar verwachting, het nieuwe GVVP vastgesteld in de Raad. Het belang van een duurzame en schone mobiliteit krijgt daarin een prominente rol. Gedacht moet worden aan het verminderen van autoverplaatsingen, het veranderen van vervoerswijzen (fiets, openbaar vervoer) en het schoner maken van voertuigmotoren (o.a. elektrisch/waterstof) en het onderzoeken van het autoluw maken van woon- en winkelgebieden. Ook de inzet van nieuwe of ander gebruik van bestaande infrastructuur kan een rol betekenen (snelfietsroute/vrij liggende fietspaden).
- Het plan voor de snelfietsroutes tussen Waalwijk en Den Bosch isklaar. Het werk is aanbesteed. Feitelijke uitvoering wacht nu op onherroepelijk worden van het provinciaal inpassingsplan Gebiedontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). We zijn hiervoor in afwachting van de uitspraak van Raad van State over GOL.
- Er zijn met de provincie afspraken gemaakt over de busroutes in Vlijmen na de totstandkoming van het GOL.
3.3 Openbare verlichting
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In 2030 wordt, ten opzichte van 2013, 50% van de energie bespaard op openbare verlichting
- Een hogere beeldkwaliteit van de openbare ruimte
- Toekomstbestendig verlichtingsareaal
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is een Programma van Eisen opgesteld voor materialen dat zorgt voor meer uniformiteit en herkenbaarheid in de openbare ruimte.
- Bij reconstructies zijn energiebesparende maatregelen toegepast. Daarnaast worden innovaties gevolgd en indien mogelijk meegenomen binnen projecten.
- Bij defecte lampen is het armatuur vervangen door LED.
- Bij nieuwe verlichtingsplannen is voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing gekozen.
- Er is sinds 1 september een storingsaannemer. Deze dienst is aanbesteed via een Europese openbare procedure.
- De verlichtingsmaterialen die we op voorraad hadden op de gemeentewerf zijn geïnventariseerd en bij storingen meteen ingezet.
- Er is opdracht gegeven om verlichting te plaatsen op het wegtrace de Hoeven – Mariendonkstraat.
- Er is een werksessie geweest met een marktpartij om de mogelijkheden te verkennen voor het medegebruik van lichtmasten (smart city) zoals laadpalen, 5G en andere digitale zaken zoals bijvoorbeeld luchtmetingen, cameratoezicht die gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de mast.
3.4 Leefomgeving
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verbetering van de leefomgeving om vestigingsklimaat te ontwikkelen en hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan werkgelegenheid en binding van (nieuwe) medewerkers uit de regio.
- Verbetering van de leefomgeving voor inwoners.
- Verbetering van luchtkwaliteit en verminderen geluidshinder.
- Een beheerstrategie die beter aansluit bij het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de omgevingswet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het proces om te komen tot een nieuw ‘beleidsplan integraal beheer openbare ruimte (IBOR)’ is in 2020 in gang gezet. Begin van het jaar is een overzicht gemaakt van alle arealen en objecten. Aan het eind van het jaar is een eerste thema-sessie met de raad geweest. Uitwerking van het IBOR-plan vindt in het eerste en tweede kwartaal van 2021 plaats.
- Het stimuleren van duurzame vervoerswijzen door bijvoorbeeld het aanbieden van meer openbare electrische laadpalen.
- Er heeft een uitgebreid participatieproces plaatsgevonden met inwoners om de mogelijkheden voor een verkeersluwer centrum in Vlijmen te onderzoeken. Het resultaat hiervan is onderdeel van het Mobiliteitsplan GVVP.Er is ook voorbereidend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden rondom aanpassing van de Kennedybrug en voor de herinrichting van de Vijfhoevenlaan.
3.5 Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Eind 2020 is door het college het beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029 vastgesteld met daarin een opsomming van de civieltechnische kunstwerken die in de komende jaren worden aangepakt.
- Er is een basis gelegd voor een nieuw integraal beleidsplan openbare ruimte waarin ook de geactualiiseerde beleidsuitgangspunten voor het onderhoud van wegen en civieltechnische kunstwerken wordt opgenomen.
- Uitvoering: Integrale projecten en onderhoudswerkzaamheden aan wegen en civieltechnische kunstwerken. Zo is de Kerkstraat in Nieuwkuijk en de Burgemeesterswijk in Vlijmen opnieuw ingericht en is de planvorming voor de Admiraalsweg afgerond. Daarnaast is er onder andere halfverharding aangebracht op de Zeedijk Elshout en is er gewerkt aan de Aalbertsestraat (Jumbo Drunen). Bij twee rotondes is groot onderhoud uitgevoerd aan het asfalt. Bij de Tuinbouwweg is een pilot uitgevoerd met robuuste bermverharding. En er zijn onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de Bromsluis in Heusden en aan verschillende trappen in de vesting Heusden.
3.6 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur langs de rijksweg en een waterbergingsgebied (project: GOL)
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de raadsvergadering van 24 maart 2020 is een aanvullend krediet beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de GOL.
In 2020 is het project GOL aanbesteed binnen het plafondbedrag. De opdracht is aan de ontwikkelingscombinatie Mourik-BESIX (CMB) gegund. Het Provinicaal Inpassingsplan dat de basis vormt voor de realsiatie is nog niet onherroepelijk. De beroepszaak bij de Raad van State is een aantal malen uitgesteld als gevolg van de Corona beperkingen. De zitting is inmiddels geweest en we zijn nu in afwachting van de uitspraak van Raad van State. Bij de gunning aan Mourik Besix is uitgegaan van de geplande zittingsdatum in maart 2020 en vervolgens een verwachte uitspraak in juni 2020. Deze planning is dus gaan schuiven. De zitting heeft nu plaatsgevonden op 20 en 21 januari 2021. Dit betekent dat er – vanwege de vertraging – extra kosten gemaakt worden. Deze zijn in de RIB van 15 december 2020 aan de raad meegedeeld.
De daadwerkelijke uitvoering zal pas na het onherroepelijk worden van de inpassingsplannen starten, dus na de uitspraak van de Raad van State (RvS). Vooruitlopend daarop zijn al wel voorbereidingen getroffen om na deze uitspraak zo snel mogelijk tot realisatie over te kunnen gaan. Ook is het verleggen van kabels en leidingen in 2020 opgestart
Het Koninklijk Besluit voor onteigening van gronden is genomen op 16 juli 2020. Hiertegen is geen beroep mogelijk. Het juridische traject om tot onteigening over te gaan kan echter pas gestart worden nadat het PIP onherroepelijk is geworden.
De carnavalsvereniging is naar de Nassaulaan verplaatst. Ook heeft er een grondruil plaatsgevonden bij het appartementencomplex Villas Drune aan de Cederstraat in Drunen.