4.1 Economische zaken en arbeidsmarkt
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een optimaal ondernemersklimaat waarbij duurzame werkgelegenheid gecreëerd wordt met actieve samenwerking in Langstraat-verband en afstemming in de regio’s Hart van Brabant en Noordoost Brabant. Dit door middel van het beter laten aansluiten van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt met name in Hart van Brabant en het stimuleren van kennis, samenwerking en innovatie. Daarnaast is het doel de grondpositie op bedrijventerreinen te verminderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Accountmanagement is voor een belangrijk deel ingevuld door ondernemers te ondersteunen tijdens de Coronacrisis. Ondernemers zijn geholpen door o.a. verruiming van terrassen, maar ook doorverwijzing naar financiële regelingen van het Rijk en Baanbrekers.
- Uitvoering geven aan de nieuwe economische agenda voor Heusden en het actieplan voor De Langstraat. De Economische Agenda Heusden 2020-2023 is op 1 april vastgesteld. Vanwege de Coronacrisis is de aandacht dit jaar vooral gericht geweest op het ondersteunen van ondernemers. Actieplan De Langstraat heeft zich hoofdzakelijk gericht op ’Leather Made Smart’. Een project waarbij samen met ondernemers de schoen- en leerindustrie in de Langstraat onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast is het Platform Techniek de Langstraat verder geprofessionaliseerd door middel van een communicatieplan en evenementenkalender.
- Pro-actieve samenwerking met de accountmanagers van Baanbrekers binnen de reguliere bedrijfscontacten en in projecten. Er is periodiek contact geweest tussen de accountmanager van de gemeente en Baanbrekers over bedrijven voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.. Daarnaast is in verband met de steunmaatregelen corona regelmatig casusgericht contact geweest met Baanbrekers.
- Actieve verkoop van bedrijfskavels met behulp van acquisitie en marketing. Meerdere gesprekken met bedrijven hebben plaatsgevonden en dit heeft geleid tot meerdere grondverkopen.
4.2 Business to Business
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Zorgdragen voor moderne en goed onderhouden bedrijventerreinen. Faciliteren van een goed netwerk voor lokale en regionale partners met speciale aandacht voor de metaalsector.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is een start gemaakt met een nieuwe overlegstructuur (Ondernemend Heusden) met economische partners waar alle branches in vertegenwoordigd zijn. Helaas hebben fysieke bijeenkomsten niet kunnen plaatsvinden vanwege de beperkingen rondom de coronacrisis.
- Er zijn hernieuwde contacten met parkmanagement en bedrijvenverenigingen gelegd. En er is een start gemaakt met een Green Deal waarbij ondernemers vanuit het bedrijfsleven en de gemeente worden ondersteund bij het nemen van duurzaamheidsmaatregelen.
- Vanwege Corona heeft de Dag van de Techniek in 2020 geen doorgang kunnen vinden. Wel heeft er periodiek overleg plaatsgevonden met het Platform Techniek. Dit heeft o.a. geleid tot een activiteitenkalender met alle techniek gerelateerd activiteiten bij ondernemers, onderwijs en gemeente.
- In het Heusden Young Talent programma hebben in 2020 meer dan 10 studenten opdrachten uitgevoerd bij technische bedrijven in de gemeente Heusden.
4.3 Detailhandel
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Vitale en goed bereikbare centra met een passend voorzieningen- en kwaliteitsniveau voor de verschillende kernen. Dit met elk hun eigen karakter en onderscheidend vermogen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De definitieve centrumactieplannen zijn in april 2020 vastgesteld. Rond de zomer is er een impuls gegeven aan de centrumactieplannen. De verdere uitwerking van de actiepunten is vertraagd en vanuit de diverse ondernemers is ook aangegeven dat zij vanwege Corona andere prioriteiten hadden.
- Faciliteren centrummanagement en ondernemersverenigingen in de kernen. Er is intensief contact geweest met de voorzitters van de winkeliersverenigingen over onder andere de uitvoering van de coronamaatregelen en het financiële steunpakket.
4.4 Vrije tijd
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een goed vrijetijdsnetwerk (zowel publiek als commercieel) met speciale aandacht voor vesting Heusden en Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen. Om het gebied te vermarkten is samen met de partners in de regio De Langstraat het Regionaal Bureau voor Toerisme opgericht. Het Regionaal Bureau voor Toerisme helpt mee om bezoekers naar de regio te trekken en de verblijfsduur te verlengen. Daarnaast gaan we het komende jaar kijken naar de kansen die er liggen in de schil rondom de Loonse en Drunense duinen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- RBT De Langstraat heeft een nieuwe routemodule gelanceerd waardoor routes beter vindbaar zijn. Er zijn nieuwe themaroutes ontwikkeld zoals een food gerelateerde fietsroute vanuit Hart van Brabant en een autoroute vanuit Zuiderwaterlinie.
- Er is intensief overleg gepleegd met horeca-ondernemers en het netwerk van Koninklijke Horeca Nederland over coronamaatregelen en steun. Ook met toeristische ondernemers zoals de verblijfsaccommodaties, haven en recreatiebedrijven is intensief overlegd.
- Promotie van vesting Heusden als onderdeel van Brabant door tradepartnerschap bij Visit Brabant. Door corona is slimme promotie essentieel voor behoud en herstel en voorfocus op routes en druktemeters in natuurgebieden. Heusden is onderdeel van de Brabant brede campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’ aansluitend op de landelijke campagne van NBTC Holland Marketing. De campagne ‘Brabant is Open’ met influencers gaat vanwege de coronamaatregelen niet door zoals gepland. Gegeven de versoepelde maatregelen in juli, heeft er wel een vrij unieke coronaproof site-inspectie met Nederlandse traveltrade partijen plaatsgevonden in Heusden. RBT De Langstraat heeft dit begeleid en levert input voor de campagnes.
- RBT De Langstraat heeft de Strategische Marketing Visie De Langstraat opgeleverd en zichtbaarheid verbeterd door o.a. een meertalige consumentenwebsite en banieren.
- Vanwege corona is in overleg met de Langstraat gemeenten besloten om de zilveren ondernemerspakketten voor een half jaar gratis aan te bieden. Verder zijn een aantal grote evenementen zoals de Vuelta en de eerste editie van De Langstraat Ralley helaas niet doorgegaan. In april heeft er een succesvolle online #OpenLangstraatDag plaatsgevonden via social media.
- Icoon vesting Heusden wordt toeristisch geprofileerd als onderdeel van de Zuiderwaterlinie en icoon de Loonse en Drunense Duinen als een van de belangrijkste pijlers binnen het Van Gogh Nationaal park in oprichting.
4.5 Land- en tuinbouw
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een vitale argrifoodketen (inclusief de verbrede landbouw) door het stimuleren en ondersteunen van innovatieve ontwikkelingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De kansen voor Heusden om aan te sluiten op de agenda van Agrifood Capital liggen met name bij het Klimaatplein en de VAB’s. Het Klimaatplein is hiervoor, als onderdeel van de pijler ‘Goed Leven’, opgenomen in de Regiodeal met het Rijk. Vanuit de VAB’s in Noordoost-Brabant aanhaken op de transformatie van de landbouw en het buitengebied, verdient nog aandacht.
- Startende en innovatieve ondernemers in contact brengen met Ondernemerslift+ voor kennisuitwisseling en financiering. Heusden is bestuurlijk trekker geworden van de kopgroep Economie en Agrifood. Hierbinnen vallen ook de subsidieregelingen. Op deze manier verwachten we meer zicht te krijgen op subsidiemogelijkheden voor onze ondernemers.
- Aan het actief accountmanagement Land- en tuinbouw is geen nadere invulling gegeven als gevolg van herprioritering in relatie tot de beschikbare formatie.
4.6 Groen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het borgen van een duurzame groene openbare ruimte (biodiversiteit/klimaat),ontwikkeling van ecologische verbindingszones en uitbreiden van het Natuurnetwerk Brabant en Natuurnetwerk Heusden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het omvormen van groen naar een klimaatbestendig, natuurlijker en biodiverser groentype wordt meegenomen in alle projecten
- Het voorbereiden en uitvoeren van projecten uit het uitvoeringsprogramma van het groenstructuurplan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:.
- Dit jaar hebben we ons aangemeld voor de volgende ronde van de subsidieregeling Erven plus bij de provincie. Inwoners die in het buitengebied wonen kunnen hieraan deelnemen.
- Publieksacties in het kader van het verbeteren van de biodiversiteit in de achtertuinen van inwoners zijn opgeschort vanwege Corona
- De ecologische verbindingszone Koningsvliet is aangelegd en een natuuruitbreiding is gerealiseerd bij de Driewiel.
- Het scholenproject Toekomstbestendige Schoolgebouwen is afgerond. Vele scholen zijn actief aan de gang gegaan met vergroenen van het schoolplein. Verdere uitvoering ligt bij de scholen.
- De bomen in de openbare ruimte zijn geïnventariseerd en bekeken op gezondheid. Hiermee is de basis gelegd voor het beheer en vervangingsplan bomen
4.7 Herontwikkeling Metal Valley
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren van de komst van nieuwe innovatieve en ambachtelijke bedrijven op het gebied van Metaal en Engineering, ten dienste van werkgelegenheidsontwikkeling en kennisbehoud in deze sector. Daarnaast willen we de groei van de bestaande bedrijven en zuinig ruimtegebruik stimuleren door het goed benutten van braakliggende beschikbare grond en het maximaal benutten van de milieugebruiksruimte op bedrijventerrein Metal Valley.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Op Metal Valley Noordwest is de grond overgedragen aan LipsCie voor het realiseren van een distributiecentrum. Er is een kavel van circa 5800 m2 in erfpacht uitgegeven aan het bedrijf Tuinhout Compleet, aan de zuidzijde van Metal Valley. Daarnaast is er een kavel verkocht voor een boxencentrum en bedrijfsverzamelgebouw aan de Lipsstraat. In verband met de situatie rondom het coronavirus zal de afname van de grond waarschijnlijk pas begin 2021 plaatsvinden.
Op dit moment is er nog een kavel te koop van circa 4000 m2 en het middenterrein van Metal Valley van circa 3,5 ha.