9.1 Woningbouw
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Als gemeente spelen we in op de behoeften (vraag) van de woonconsument en voldoen aan de volkshuisvestelijke opgave. Op deze manier draagt consumentgericht, levensloopbestendig, circulair en duurzaam bouwen bij aan een uitgebalanceerd en gevarieerd woningaanbod.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Via de MogelijkMakers van de Kavelwinkel zijn woonwensen van particuliere kopers gerealiseerd. In 2020 waren er 40 kavels gereserveerd. Van deze 40 gereserveerde kavels zijn er in 2020 11 verkocht. De verwachting is dat de overige kavels (29) in 2021 worden verkocht.
- Met de corporatie Woonveste zijn prestatieafspraken gemaakt voor het passend kunnen toewijzen van sociale woningen.
- Eind 2020 zijn er 735 geprojecteerde woningen opgenomen in bestemmingsplannen. De provinciale woningbouwprognose voor de komende 10 jaar is 2.135 woningen. Dat betekent dat de harde plancapaciteit uitkomt op 34%.
- Het beleid voor woonwagens en standplaatsen is onderdeel van het volkshuisvestingsbeleid en vastgelegd in de woonvisie thuis in Heusden.(2020).
- In 2020 zijn nieuwe beleidsregels voorbereid om nieuwbouwinitiatieven te kunnen beoordelen. Uitgangspunt daarbij is dat minimaal 50% van deze initiatieven ten gunste van sociale huur-, starters- en seniorenwoningen komen.
- In 2020 is in de regio Noordoost Brabant gewerkt aan een regionaal handelingsperspectief woonwagenbeleid. Dit perspectief geeft antwoord op de vraag wat op het vlak van woonwagenbeleid regionaal de koers is. Dit kan leiden tot aanpassingen in het Heusdens woonwagenbeleid.
- In september 2020 heeft de provincie de prognosecijfers voor de ontwikkeling van de bevolking en woningvoorraad voor het laatst geactualiseerd. Deze provinciale prognoses vormen de basis voor de herziening van de woningbouwplanning van december 2020. Hierin is vastgelegd dat de opgave van de gemeente Heusden voor de periode 2021-2030 een toename van 2.135 woningen betreft. Ook in de jaren daarna wordt nog een groei van het aantal huishoudens en dus woningen voorzien, maar in een lager tempo.
9.2 Doorstroming en betaalbaarheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
In overleg met corporaties en marktpartijen het op peil houden van de voorraad betaalbare (huur)woningen voor doelgroepen met lage(re) inkomens.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Doorstroming
- Om er voor te zorgen dat inwoners nu en in de toekomst over passende huisvesting kunnen beschikken gaan we op basis van nieuwbouw een betere doorstroming op de woningmarkt stimuleren. In 2020 zijn circa 170 nieuwbouwwoningen toegevoegd.
- Betaalbaarheid
- Om woningeigenaren te stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen, is de subsidieregeling isolatiemaatregelen particuliere woningen opgezet. Deze subsidie is in oktober 2020 verlengd tot 31 december 2021. Daarnaast werken we als gemeente samen met onze klimaatpartners Energiek Heusden, Klimaatplein Heusden en Hedikhuizen Duurzaam aan energiebesparing vanuit de ontvangen subsidie Regeling Reductie Energiegebruik (RRE). Door Corona is de uitvoering van deze regeling verleng tot en met maart 2021.
- Sociale woningbouwopgave
- We hebben afspraken gemaakt met de corporaties over de beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep (zoektijd en omvang van de sociale voorraad zijn daarbij relevante indicatoren). Opgaven in de sociale huur zijn met name kwalitatief en zullen voor een belangrijk deel via nieuwbouw, verbetering, aanpassing en (op kleine schaal) vervanging van bestaande woningen vorm krijgen. We houden bij nieuwbouw rekening met een percentage van 25% voor sociale huur. In de periode 2019 – 2022 worden naar verwachting 264 sociale huurwoningen toegevoegd (daarvan zijn er in 2020 15 in het Geerpark, 10 in de Gorsen en 10 in de Parklaan gerealiseerd). In de periode 2023 – 2026 zullen naar verwachting circa 250 nieuwe sociale huurwoningen worden toegevoegd.
9.3 Wonen en zorg
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Met levensloopgeschikte woningen willen we de mogelijkheden om zo lang mogelijk in een reguliere woning te blijven wonen vergroten.
- Faciliteren van initiatieven gericht op wonen in combinatie met zorg die inspelen op de lokale behoefte.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Verschillende initiatieven op het gebied van wonen in combinatie met zorg hebben we gefaciliteerd. Een aantal daarvan verkeert nog in een voorbereidende fase. In een aantal gevallen is de besluitvorming afgerond of in een gevorderd stadium. Voorbeelden op dit gebied zijn Villa Sterrenhof in Nieuwkuijk en het initiatief van Rejoice tot de realisering van een woonzorgvoorziening voor jongeren in de Grotestraat in Drunen.
- In samenspraak met wooncorporatie Woonveste en Stichting Schakelring (nieuwe naam Mijzo) is het visiedocument ‘’Langer en beter thuis wonen voor ouderen in de gemeente Heusden’’ opgesteld. Op basis hiervan wordt kerngericht invulling gegeven aan de behoefte en noodzaak voor ouderen om langer zelfstandig thuis te wonen en/of gebruik te maken van een tussenwoonvoorziening.
- In regionaal verband in Hart van Brabant is een plan van aanpak ‘’vervolgtraject Beschermd Wonen’’, ‘’Maatschappelijke Opvang’’, ‘’preventieve GGZ en Verslavingszorg regio Hart van Brabant’’ opgesteld. Dit geeft op een concretere manier vorm aan de inhoudelijke opgave die er ligt in de regionale samenwerking Eind 2020 is de samenwerkingsovereenkomst ‘’Weer Thuis - Hart van Brabant 2020’’ in de regiogemeenten vastgesteld. De doelstelling van de overeenkomst is om de door- en uitstroom uit de residentiële zorg (Maatschappelijke Opvang (MO), Beschermd Wonen (BW) en intramurale jeugdhulp) te verbeteren en te borgen
- In samenwerking met vereniging Senioren Overleg Gemeente Heusden (SOGH) is de folder ‘’levensloopbestendig woningen bouwen’’ opgesteld.
9.4 Bestemmingsregelingen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Alle bestemmingsregelingen zijn actueel en digitaal te raadplegen. Actueel wil zeggen dat er geen urgentie of noodzaak is om vooruitlopend op het toekomstige omgevingsplan een bestemmingsplan vast te stellen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het afgelopen jaar is de beschikbare capaciteit voor bestemmingsplannen vooral ingezet op het meewerken aan partiële herzieningen van bestemmingsplannen ten behoeve van concrete gemeentelijke of particuliere initiatieven. Daarvan zijn er 14 vastgesteld in het afgelopen jaar, en 5 als ontwerpbestemmingsplan in procedure gebracht. Ter voorbereiding op een nieuwe parapluregeling voor kamergewijze verhuur is een voorbereidingsbesluit vastgesteld. Voor meer dan 20 initiatieven geldt dat deze in behandeling zijn genomen maar nog niet in procedure zijn gebracht. Doordat concrete initiatieven (mede vanwege Covid-19) voorrang hebben gekregen worden de programmatische herzieningen ondergebracht in het toekomstige omgevingsplan.
9.5 Grondexploitatie
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verminderen grondposities.
- Adequaat kostenverhaal.
- Risicomanagement en financieel optimaal resultaat.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2020 is de boekwaarde van het grondbedrijf verder afgenomen door de verkoop van gronden door de kavelwinkel en door het sluiten van overeenkomsten met projectontwikkelaars. Daarnaast zijn er bedrijfskavels verkocht.
- Kostenverhaal is gedaan via actieve grondverkoop, anterieure overeenkomsten of het exploitatieplan.
9.6 Omgevingswet
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Gemeente Heusden is bij inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2022 inhoudelijk en organisatorisch klaar voor het toepassen van het instrumentarium van deze wet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2020 is een startnotitie voor de omgevingsvisie vastgesteld. Eind 2020 is gestart met het opstellen van de omgevingsvisie en het daarbij behorende MER. Heusden heeft hiervoor een adviesbureau in de arm genomen.
Om de organisatie goed voor te bereiden op het werken met de nieuwe omgevingswet zijn processen in beeld gebracht en programma’s van eisen gemaakt voor de aanschaf van software. Eind 2020 is een keuze gemaakt t.a.v. de software voor plannen en regels. Daarnaast is in 2020 intern geoefend met de omgevingstafel. Eind 2020 is een aantal regionale werkgroepen in het leven geroepen om de krachten te bundelen in de voorbereiding op de omgevingswet. Heusden sluit hierbij aan.
9.7 Geerpark
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Geerpark is gelegen aan de westzijde van Vlijmen, waar circa 800 woningen worden ontwikkeld in een groene, waterrijke, duurzame nieuwbouwwijk. Het plangebied is ca. 48 hectare. Samen met wooncorporatie Woonveste zal de gemeente de realisatie van het gebied oppakken met als ambitie om van Geerpark één van de meest duurzame nieuwbouwwijken van Nederland te maken. Duurzaam in drie opzichten: economisch, ecologisch en sociaal. Woonveste heeft ca. 65% van de grond in bezit. De gemeente ca. 25% en 10% is in handen van overige eigenaren.
- Geerpark is in 2010 verkozen tot excellent gebied wat betekent dat er een strengere EPC (energieprestatie coëfficiënt van een gebouw) gehanteerd mag worden dan wettelijk toegestaan is. Daarnaast betekent het dat kennis en ervaring uitgewisseld kan worden met de 20 andere excellente gebieden en dat er een subsidie van € 100.000 is toegekend. Na beëindiging van de regeling voor excellente gebieden werd uitgegaan van Nul op de meter woningen (NOM) en woningen die NOM geschikt zijn, maar waar nog geen zonnepanelen op zijn aangebracht. Voor de vervolgfasen geldt echter dat alle projectmatige woningen in Geerpark NOM woningen zijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In Geerpark wordt volop gebouwd. We zijn ruim over de helft van het aantal te bouwen woningen (>450 van de 800). Fase 2B1 (Tot Morgen) is bouwrijp opgeleverd, en Samenbouwen in Geerpark is begonnen met de bouw van hun woningen. De patio’s zijn net voor de Kerst opgeleverd. In het park zijn de wiebelbrug, de wandelbrug en de uitkijktoren opgeleverd waardoor de gebruikswaarde van het park nog groter is geworden.
In mei hebben we een online woningmarkt gehouden voor deelgebied Tot Morgen, zowel de woningen van Geerpark BV als de vrije kavels (26) zijn snel verkocht of gereserveerd. Ook in deelgebied Morgenrood zijn de woningen zeer snel verkocht. Daar is in september gestart met de bouw.
In twee gebieden wordt nog niet gebouwd: het zuidelijke deel van Morgenrood en in Nieuwe Morgen. Het zuidelijke deel van Morgenrood is in eigendom van Woonstichting Joost. We voeren oriënterende gesprekken met de ontwikkelaar Kalliste, die de gronden van Joost mogelijk gaat ontwikkelen.
Het uitwerkingsplan van het laatste stukje Tot Morgen en Nieuwe Morgen is vastgesteld en maken onderdeel uit van de afspraken die we eerder al maakten met Geerpark BV. De voorbereidingen voor het bouwrijp maken van deze gebieden is opgestart.
Ook is het definitief ontwerp van de kunstbrug vastgesteld.
Tot slot zijn we gestart met de planvoorbereiding voor de aanleg van een rotonde bij de aansluiting van de Mortelweg op de Abt van Engelenlaan, om de verkeersveiligheid ter plekke te vergroten.
9.8 De Grassen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
De gemeente Heusden en Van Wanrooij Projectontwikkeling willen De Grassen in Vlijmen ontwikkelen tot een nieuw woongebied. In het gebied (circa 40 hectare) is een programma beoogd van circa 800 woningen dat zijn aftrek moet vinden bij woonconsumenten uit de gemeente zelf en de wijde regio van Den Bosch tot Waalwijk.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De Grassen fase 1 is woonrijp opgeleverd. Het beheer van dit deel van de wijk gebeurt door de beheerorganisatie van de gemeente.
Er is gestart met de onderzoeken. Een aantal fysieke onderzoeken is al uitgevoerd en dat geldt ook voor een aantal bureaustudies. Met de werkzaamheden aan het bestemmingsplan wordt gewacht tot er meer duidelijkheid is over de beroepsprocedure over de GOL.
Er is gestart met een verkenning naar de noodzaak van een actualisatie van het Masterplan uit 2013. Bekeken wordt of nieuw beleid en nieuwe inzichten leiden tot aanpassingen of een actualisatie op onderdelen. Het Masterplan 2013 vormt (samen met een eventuele actualisatie) de basis voor de verkaveling van fase 2.
De gesprekken met de initiatiefnemers van het gezondheidscentrum en met Stichting Scala (vervangende nieuwbouw De Bussel) zijn gestart en moeten leiden tot heldere afspraken over intenties en samenwerking, alsmede inhoudelijke programma’s van eisen voor beide ontwikkelingen. De vordering van de gesprekken wordt bemoeilijkt door de corona-maatregelen.
In december is een online participatie gestart over de herinrichting van de Vijfhoevenlaan. De plannen voor de Vijfhoevenlaan zijn belangrijk voor de plangrenzen van De Grassen en ook voor een optimale wisselwerking tussen de Vijfhoevenlaan en De Grassen.
9.9 Programma Dillenburg
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Een integrale gebiedsontwikkeling van wonen, werken en sporten op en rond de locatie Dillenburg in samenhang met economische, ecologische en sociale belangen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De onderhoudstermijn voor de ontwikkelaar van het projectmatige woningbouwdeel is op
1 november 2020 afgelopen. Inmiddels is het openbaar gebied door de ontwikkelaar overgedragen aan de gemeente. Een groot gedeelte van de bedrijfsbebouwing is al in gebruik. De kavels in de noordoosthoek van het plangebied zijn in optie en één kleinere kavel ten westen van het gezondheidscentrum is nog uit te geven. De werkzaamheden rondom de Prins Hendrikstraat zijn klaar en de onderhoudstermijn is ingegaan.
Van de drie particuliere woningbouwkavels hoek Prins Hendrikstraat/Chrysantenstraat zijn er twee verkocht.