5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017-2026.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het IHP 2017 – 2026 is in 2020 geactualiseerd en vastgesteld.
- De voorbereidende fase van de nieuwbouw van de basisscholen in Oudheusden is doorlopen, samen met de bouwheer Stichting Scala. Door zitting te nemen in de projectgroep heeft gemeente Heusden een constructieve rol kunnen spelen.
- In 2020 is duidelijk geworden dat de nieuwbouw van basisschool De Bussel in woonwijk De Grassen zal komen.
- De onderzoeken voor de upgrade van basisscholen Lambertus, TH J Rijken en het Kompas zijn afgerond in 2020.
5.2 Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen en daarmee hun kansen te vergroten op een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer mensen beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in de richting van het verkrijgen daarvan door het volgen van een (educatief) aanbod.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Peuters die we niet bereiken met voorschoolse voorzieningen (zoals kinderopvang of peuterspeelzaal) in beeld krijgen en ouders stimuleren dat zij hun kinderen wel naar deze voorzieningen laten gaan.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Zorgen dat er voldoende kwantitatieve en goede kwalitatieve peuteropvang is en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod voor doelgroepkinderen.
- Meten van de resultaatafspraken over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Er is meer bewustwording gecreëerd en meer bekendheid gegeven aan laaggeletterdheid en een uitbreiding van het (meer informeel) aanbod zodat dit beter aansluit bij de wensen van de deelnemers.
- Er is een betere samenwerking tussen het voorliggend veld, de bibliotheek en de taalhuisgids.
- Vanaf 1 augustus 2020 heeft de gemeente het VVE-aanbod uitgebreid naar 16 uur per week zoals wettelijk is vereist. Vanaf het schooljaar 2020-2021 wordt het hebben van een HBO-geschoolde beleidsmedewerker op de werkvloer al gesubsidieerd. Dit is pas verplicht vanaf 2022 en zorgt voor een betere kwaliteit van het VVE–aanbod.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2020 zijn 11 jongeren zelfstandig gaan reizen door gebruik te maken van het OV-abonnement.
- Stimuleren van zelfstandig reizen als dat mogelijk is door een gesprek met Bijeen en het aanbod om samen een vervoersplan te maken. Daarnaast is er een OV-abonnement voor leerlingen die elke dag naar school reizen met de bus. Hiermee kunnen ze ook buiten schooltijden reizen.
- In 2020 is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Bbij de aanbesteding is aandacht voor de veiligheid en kwaliteit van de vervoerder.
- Er is inventariserend onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om besparingen te realiseren met centrale opstapplaatsen. De eerste signalen uit het onderzoek zijn dat er minder bespaard kan worden dan in eerste instantie verwacht werd. Er wordt nog bekeken hoe hiermee verder te gaan.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben alle verzuimmeldingen geregistreerd en indien nodig is interventie gepleegd door de leerplichtconsulent. Er is geanticipeerd op de veranderingen als gevolg van corona.
- Vroegtijdige schoolverlaters zijn in beeld gebracht en terug begeleidt naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers en het bedrijfsleven voor het gezamenlijk belang.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De aanzet van de Lokale Educatieve Agenda is gepresenteerd aan de gemeenteraad. Er zijn procesaanpassingen gedaan op de startnotitie en deze kan opnieuw aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Het moment daarvoor wordt nog bepaald.
De regierol ten tijden van Corona heeft er binnen gemeente Heusden voor gezorgd dat diverse partijen intensiever hebben samengewerkt gedurende de aanpak van de sluiting van de scholen. De Noodopvang is door de scholen en kinderopvangorganisaties in samenspraak met de gemeente opgezet. De voorliggende voorzieningen hebben de zorg eromheen gecoördineerd (jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en schoolmaatschappelijk werkers). De culturele sector en de sportsector hebben meegedacht en oplossingen gecreëerd voor het ontlasten van het onderwijs. En als sluitstuk hebben de leerplichtconsulenten in samenspraak met de scholen ervoor gezorgd dat alle leerlingen in beeld bleven. Alle betrokken partijen hebben in deze periode een brede samenwerking opgebouwd, die in de tweede lockdown duidelijk zijn vruchten afwerpt.