Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Jaarrekening 2020 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 8.566 | 12.521 | 12.146 | 8.588 |
Baten | 8.494 | 11.866 | 11.647 | 9.140 |
Saldo | -72 | -655 | -499 | 552 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 894 | 0 | 465 | 1.129 |
Onttrekkingen uit reserves | 877 | 0 | 0 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | -17 | 0 | -465 | -1.129 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -89 | -655 | -964 | -577 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2020
Specificatie verschil (x € 1.000):
Riolering | 90 |
---|---|
Afval | 496 |
Milieubeheer | 465 |
Voordelig verschil | 1.051 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | ||
---|---|---|
Er zijn minder uren op riolering verantwoord doordat vacatureruimte niet geheel is ingevuld en doordat de medewerker voor toezicht meer in gezet is op toezicht kabels en leidingen. | 95.000 | |
Afval | ||
De afvalbegroting is een gesloten begroting, waarbij de directe kosten met betrekking tot afval en de opslag van de overheadkosten gedekt worden door de afvalstoffenheffing. In 2020 is, mede door corona waardoor veel mensen thuis waren, een toename geconstateerd van het aantal inworpen in de ondergrondse containers alsmede van de ledigingen van mini-containers. | 281.000 | |
Vanaf 1 april 2020 geldt voor onze gemeente, door de nieuwe deelnemersovereenkomst met Nedvang, een nieuwe vergoedingenstructuur voor PMD-afval. Voorheen was de gemeente ook verantwoordelijk voor de sortering en vermarkting van het ingezamelde PMD-afval en werden de kosten hiervoor doorberekend aan de gemeente. De kosten zijn reeds bij de eerste en tweede bestuursrapportages afgeraamd.(respectievelijk met € 400.000 en | 95.000 | |
Doordat de sortering en de vermarkting kosten wegvallen voor de gemeente heeft de nieuwe deelnemersovereenkomst er ook toe geleid dat de gemeente vanaf 1 april 2020 een fors lagere vergoeding voor de inzamelkosten ontvangt, namelijk € 261 per bruto ton. De vorige ketenvergoeding was fors hoger (€ 656 per netto ton plastic verpakkingsafval en € 398 per netto ton drankenkartons). | 181.000 | |
Er zijn meer uren op afval verantwoord dan begroot. Deze uren zijn met name verantwoord op de milieustraat in verband met de extra controles inzake afvalscheiding. Verder zijn er meer uren geschreven in verband met de bestrijding van zwerfafval. | -79.000 | |
Milieubeheer | ||
Door het rijk zijn er Klimaatmiddelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van de eerste Transitievisie Warmte Heusden. In 2020 zijn daarvoor de voorbereidingen gestart. Het werkelijk opstellen van het stuk en dus ook de bijbehorende kosten zullen in 2021 worden gemaakt. Hiervoor is een budgetoverheveling voorgesteld. | 184.000 | |
De subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties / isolatiemaatregelen particuliere woningen zijn gedurende het jaar 2020 vastgesteld (respectievelijk 1 augustus en 1 oktober) en hebben een looptijd tot en met 31 december 2021. Daarom wordt voorgesteld het resterende budget van deze regelingen over te hevelen naar 2021. | 32.500 | |
Op basis van het activiteitenbesluit milieubeheer zijn bedrijven en instellingen verplicht om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uit te voeren. Dit is de energiebesparingsplicht. In 2020 is er een overzicht gemaakt van de maatregelen die voor deze gebouwen uitgevoerd moeten worden. De energiebesparende maatregelen welke op een zelfstandig moment genomen dienen te worden, zullen in de eerste helft van 2021 worden uitgevoerd. De voor overheveling voorgestelde middelen zijn bedoeld om de kosten daarvan te kunnen dekken en betreffen | 26.500 | |
Het duurzaamheidsbudget is niet volledig benut. Van de beschikbaar gestelde middelen van € 226.500, is € 99.000 besteed aan het uitwerken van de windvisie en de gebiedsvisie zonnevelden en de energietransitie. In 2020 zijn mede door de coronacrisis, activiteiten en ontwikkelingen stil komen te liggen of hebben vertraging oplopen, waardoor het budget niet geheel besteed is. | 116.500 | |
Door langdurige uitval en ziekte zijn er minder uren geschreven naar het product duurzaamheid (€ 70.000), daarnaast heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar het taakveld ruimtelijke ordening (€ 39.000) | 109.000 | |
Overige verschillen | 9.500 | |
Voordelig verschil | 1.051.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2020 versus realisatie 2019
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2020 | 552 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2019 | -72 |
Voordelig verschil | 624 |
Voornaamste verschillen:
Riool | ||
---|---|---|
De opbrengst rioolrecht stijgt elk jaar door de verhoging als gevolg van het spaarsysteem en een toename van het aantal rioolaansluitingen | 330.000 | |
Aan het taakveld riolering zijn in 2019 minder interne uren toegerekend. Dit is met name het gevolg van niet ingevulde vacatureruimte. In 2020 is de vacatureruimte nagenoeg geheel ingevuld. | -118.000 | |
De mutatie voor de voorziening wordt elk jaar bepaald aan de hand van de werkelijke ontwikkeling van de kosten en kan daardoor schommelen. | -428.000 | |
Afval | ||
De opbrengst van de afvalstoffenheffing is hoger dan vorig jaar. Dit wordt mede veroorzaakt doordat in 2019 een negatieve afrekening vanuit het jaar 2017 was verantwoord, van € 245.000. Verder is er in 2020 een toename geconstateerd van het aantal inworpen in de ondergrondse containers alsmede van de ledigingen van mini-containers. Daarnaast is de afvalstoffenheffing in 2020 verhoogd om de kosten te dekken. | 570.000 | |
Vanaf april 2020 heeft de gemeente geen kosten meer voor de sortering en de vermarkting van PMD-afval. Ten opzichte van 2019 is hier een voordeel behaald van € 400.000. Verder is er in 2020 is een voordelige eindafrekening ontvangen voor de sortering, verwerking en vermarkting van het PMD-afval over de jaren 2017-2019, ter hoogte van | 630.000 | |
Door de nieuwe vergoedingenstructuur van PMD afval is er € 165.000 minder ontvangen vanuit het afvalfonds t.o.v. 2019. De nieuwe inzamelvergoeding (€ 261 per bruto ton) is namelijk lager dan de vorige ketenvergoeding (€ 656 per netto ton plastic verpakkingsafval en € 398 per netto ton drankenkartons). | -165.000 | |
Er zijn in 2020 extra uren verantwoord op de milieustraat in verband met de extra controles inzake afvalscheiding. Verder zijn er meer uren geschreven in verband met de bestrijding van zwerfafval. | -65.000 | |
Doordat er meer inworpen in de ondergrondse containers hebben plaatsgevonden resulteert dit ook in hogere inzamel en verwerkingskosten voor restafval ten opzichte van vorig jaar, zijn deze kosten gestegen met | -60.000 | |
COVID-19 zorgde voor lange wachtrijen bij de milieustraat. Daarentegen blijven de opbrengsten van de milieustraat tot nu toe ver achter vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat met name gratis afval is weggebracht in kleine hoeveelheden, met als gevolg grote wachtrijen. | -50.000 | |
Overige verschillen | -20.000 | |
Saldo verschil | 624.000 |